Finaly

Finaly I get to use a computer for my blogg!
Ollie came back so now I can update again.

Ok so let me tell you what's been going on.
First of all, I havn't made a new update due to theft in the camp. Ya that's right, some random people cam into the camp and stol a lot of things while we were working with either morning survey or IT.
They took money, computers, mobiles and such. I lost stuff for a worth of over €1000... which is pretty bad...

Hopefully the insurance will cover things but I guess we'll have to see that when I come home.

Now it's just 2 1/2 more weeks until the project finishes! Man am I excited to go home or what!
It's has been an experience like nothing before, both for the good and for the bad I guess but if you get the chance to volunteer, take it! Maybe not here unless you really like turtles ;)

My plans are quite big atm.
When I get back to Sweden I', only gonna stay put for about 2 weeks then of to England and be with my girlfriend for a couple of days. Then back home and start looking for jobs in the capital, aka Stockholm.
So I have things to do and that is so much fun!

Release!

Idag har det hänt!
En sköldpadda som vi fick ett samtal om för 2 månadersen, som vi sedan skickade till Athens, ska nu släppas lös!
Vi fick in den för att hon hostade vatten och var allmänt apatisk, som tur var så hade hon inga ägg!
Efter att ha spenderat 2 månader på Rescue Centret så är det nu dags för henne att få återvända till vattnet.
Vi tog henne till campingen innan själva utsläppet och där fick hon ligga i en låda och simma runt på några filtar och liknande.

Folket från England som var här (Elena, Richard, Heather & brandon) har nu åkt hem. Det är tråkigt för vi kom riktigt bra överens och jag och Elena har nu ett "förhållande" skulle man kunna säga. Så när min volontärtjänst är klar så kommer hon till kalla Sverige för att hälsa på och kolla på Älgar!

Idag så är det officiellt 62 dagar kvar vilket är snäppet mer än 2 månader. Så mindre än halvägs kvar nu :)
Det är skönt och varmt här men jag saknar Sverige och mina vänner där hemma..=(

Här kommer en bild på den "lilla" mamman!

Malia Park

Hej hej hallå!
Mycket tid passerar utan uppdateringar, men det är för att jag har mycket att göra och lite tid/ork att vara vid datorn. Det är den 22 Juli och det är mellan 40 - 50 grader nästan varje dag vilket gör att man blir lite slut, nej nu ljög jag, man blir MYCKET slut!
Veckan som var har varit skön! Var i Matala i 2½ dag, ett ställe söderut där Archelon också håller till med sina upgifter, dock så är campingen mycket mindre än våran men skön håla ändå.
Senare så begav sig jag och Daniel till Malia för att göra en Slideshow för Malia Parks hotellgäster, men de tyckte det var roligare att sitta utomhus och dricka alkohol och kolla på barn som dansar, de asen :P
Men vi hade det trevligt trots att ingen kom. Vi badade i havet, åt utsökt middag/frukost, drack gratis alkohol och sov i riktiga sängar!

Kommer bilder på denna lilla tillställning på min Facebook så småningom!

Europeisk Volontärtjänst

Som titeln antyder så kommer dagens inlägg att handla om den volontärtjänst som jag gör.
EVS står för european voluntary service som är ett av 5 delprogramm i Youth In Action.
Den europeiska unionen finansierar denna tjänst varje år för att ge ungdommar mellan 18 & 30 chansen att resa till ett nytt land och skaffa sig nya erfarenheter och jobba inom ett projekt som anses lämpligt.
Jag är här som EVS volontär i grekland och min resa och boende är finansierat av unionen och jag kommer stanna här i Grekland i 6 månader.
Så jag vill tacka alla de som sett till att denna chans finns för ungdommar och jag tycker att alla som har 1 - 6 månaders av ingenting ska ta chansen och göra något som de aldrig kommer glömma!
Jag har träffat så mycket nya människor från olika länder i europa, alla med olika syn på livet och relationer, religion och liknande. Men vi är alla vänner, trots våra olikheter!
Kärlek på er alla <3

100 år sen sist

Nu har det varit mer än 1 vecka som jag uppdaterade här. Men jag har haft så sjukt mycket att göra så jag har inte haft tid till det.
Jag och Pit har varit i Matala och hälsat på ett av de andra projekten som finns här, Fortfarande archelon men på andra ställen. Vi stannade där över en dag och sov där och for tillbaka nästa dag. De har en bar som heter Hakuna Matata där man kan beställa schyssta drinkar och sova om man så vill. De har hängmattor på övervåningen som man kan stanna över natten i. Vi drog även och hoppade från klippor i närheten av stranden som fanns i staden, de var ca 10 meter höga, var rätt läskigt :P
Vägarna på Kreta är rätt usla men om man ignorerar de faktumet så är naturen awesomesauce! Berg över allt och dalar och raviner och liknande, sjukt mycket fria getter och hundar/katter. Man kan sätta sig i en bil och bara köra vilse i timmar utan att bli less på naturen. Ska försöka ta lite bilder senare som ni kan få kolla på =)
Nu sitter jag här i campingen och Pit läser det jag skriver, men utan vidare nytta eftersom han inte förstår vad jag skriver ;)

Tillbaka på Campingen

Nu är jag tillbaka på våran camping efter en awesome vecka på resande fot i Aten!
Mycket har hänt, träffat massa nya vänner och uppleft en massa! Summa summarum, en jäkligt bra vecka =)
Vi hade massa namnlekar i början som var lite segt men våra ledare Elia och Kosta var grymma!
Sen var det vid tillfälle händelser som att jag frågade en Polis vad grekernas motsvarighet till "FUCK OFF!" betyder :P
Vi hade massa uppgifter att göra och jag frågade vad "..." betyder och han tyckte det var lite jobbigt att svara på men han gjorde det ändå ^^
Sen var vi på Acropolis och hade det trevligt. Det var jag, Piotr, Ania, Ania och José. Vi spenderade ca 4 timmar där inne och det var underbart. Tog lite bilder så ni ska få ett smakprov här ^^

Slut

Nu är seminariet slut... =/
Det var mycket bättre än jag trodde. Hände saker som jag gillade mycket och saker som jag rent utav hatade..
Men saker har blivit lite bättre, så imorgon blir det att åka tillbaka till Kreta.
Jag är sjukt trött så kommer inte skriva så mycket.

Seminarium

Nu har jag och Pit gjort resan från Kreta till Aten och vi möttes av ingenting.. Kom till hotellet vid 7, satt där till 10:15. Fortfarande ingenting. Så då bestämmde vi oss för att åka till Glyfada och Rescue Centret =) Lättare sagt än gjort. Vi tog en buss som vi trodde gick hela vägen, varav efter ca 20 minuter vi vart osäkra så vi hoppade av. Därifrån började våran vandring mot havet, för vi tyckte att det var lättaste sättet att navigera på :P
Vi sprang omkring i ca 1½ timme innan vi kom fram så nu är vi på Centret och ska tillbringa ca 3½ timmar här innan vi ska börja röra oss tillbaka till Aten.
Här är allt sig likt, dock är det Turtle Day så det är massa besökare överallt och folket som jobbar här är upptagna med sina saker så vi hinner inte snacka så mycket med dem tyvärr.
Men men. Ska bli intressant att se hur hotelrummen ser ut, för vi har ju bara än så länge spenderat nätterna i tält så det ska bli skönt med omväxling ;)
Mer info senare!

Morning Survey

Idag hade jag min första riktiga morning survey! Tyvärr fick vi inte se några sköldpaddor men det hade vi inte räknat med. De brukar dyka upp i juni~ någon gång.
Så dagen började med att jag hade fått fel information av våran Ledare så de knackade på mitt tält kvart i 6 och sa " nu ska vi åka", när hon igår sa 6:45.. Så det var bara kliva upp och sätta sig i bilen och åka iväg.
Vi körde i kanske 15 minuter och anlände sedan till en sektion på stranden. Därifrån skulle vi sen gå, hela vägen till campingen. Och 15 minuter med bil tar lite längre till fots, plus att det är sand överallt. Vi anlände vid 6~ och gick hela vägen tillbaka och 2 timmar senare var vi hemma igen.
Bra start på dagen x)
Inte riktigt dock men det är ett bra arbete och det behövs.
Om några timmar kommer jag och Pit att göra en resa mot Aten för att gå på ett seminarium. Jag har inga direkta åsikter om det förutom att det känns onödigt. Men går inte att göra något åt..
Jag vet dock inte om jag kommer ha tillgång till internet när jag är borta så vi får se hur mycket uppdateringar det blir från min sida.
Men fram tills dess!
Peace In

Första lediga dagen

Idag är den första lediga dagen som jag fått sen jag kom till Grekland ca 11 dagar sen. Det är så sjukt skönt! har även ledigt imorgon, men sen på fredag jobbar jag! Då blir det MS (Morning Survey) mellan 7 och tills det är klart.
Det enda jag är orolig över är att jag inte vet vad jag ska laga för middag på fredag =(
Hoppas Pit har kommit tillbaka tills dess så han kan hjälpa mig =)
Men det min dag har bestått utav är: Sova till 10. Sitta vid datorn mellan 11 till 15:30. Strand träning mellan 16-17. Springa 30 minuter på stranden med Meea sen 20 minuters träning på stranden, Dvs. armhävningar och sittups och sånt. Sen middag + Dusch och nu Internet igen =) Har även uppdaterat Facebook med bilder så kolla in albumet!
Peace in!

Tillbaka på Elizabeth

Efter några dagars arbete i Xania så är jag äntligen tillbaka på min camping! Inte nog med att när vi direkt anlände till cåran camping var tvungen att sätta upp den, när det sedan gått 4 dagar där var vi tvugna att åka 1 timme väst för att sätta upp en annan grupps campingplats -_- Visst det är sånt som tydligen alltid görs men jobbigt var det. Sen fick jag och Pit stå i en källare och sandpappra och måla den andra kiosken innan den kunde bli uppsatt.
Men nu är jag i alla fall hemma igen och har fått 2 dagars ledighet, sjukt skönt ^^ Så jag jobbar på fredag sen är det seminarium för mig och Pit.. Vi var tvugna att gå annars skulle de skicka hem honom till Luxemburg. Inte roligt...
Uppdaterar bilder på Facebook så ni kan se vad som händer :)

Uppdatering

Tänkte bara säga att min Facebook är stället att hänga på om man vill se bilder och sånt på vad jag gör.
Men ni ska få en bild ändå! bara för att jag är så snäll!
Tavernan som vi brukar äta vid
Men man verkar inte kunna lägga upp filmer så ni får kolla här istället.

Camp Elizabeth

Nu sitter jag på Camp Elizabeth. Det är här som jag kommer att vara nu det kommande 5 ½ Månaderna :P
Det är sjukt varmt på dagen och jag har redan bränt mig! 2 dagar i Grekland och jag har redan gått sönder på axlarna xD Nu sitter jag och försöker få till så jag kan läggain bilder på Datorn som ni ska få se. För ni ser, jag glömde mina sladdar hemma, men som tur är har jag Kies på mobilen! Ett program för att lägga över filmer och bilder och sånt från mobilen =)
Så för hoppningsvis så kommer det upp ett album på FB där jag lägger in bilder och filmer!
Idag har vi satt upp Archelon platsen för oss volontärer! Så nu blir allting jätte fint.
Nu ska jag i alla fall lägga mig. Har inte sovit mer än 5 timmar sen jag anlände här den 12 maj.. Färjan sög sjukt hårt btw. Men alla kallar mig Viking eftersom jag är Svensk så ska väl inte klaga ^^
Men ha det bra så skriver jag senare =)

Greeekllaaaannanananednd

Nu har jag, efter 10 timmars resande, kommit fram till min destination Grekland!
Jag är dock inte på det stället jag ska vara på utan på Archelons Sköldpaddscenter =) Det var lite svårt att hitta från Flygplatsen för ingen pratade någon bra engelska. När jag åkte buss satt jag och försökte prata med en snubbe som bara sa, FHEM. Han sa faktiskt det. Fråga han och Platia Glyfadas och hans svar var, rycka på axlarna och sa FHEM. Skön kille.
Men men, nu sitter jag i alla fall här. Trött och nöjd. Jag har varit på Rescue Centret i ca 4 timmar och har redan, ätit mat, druckit öl, fått en rundtur, träffat fina människor och Badat :D
Det var skit kallt! Även fast det är 24 grader i luften nu såhär vid 9 tiden så var inte vattnet så sjukt varm för det... Men det lär bli bättre när jag väl anländer på min rätta plats =) Dvs, Kreta!!
Dit ska jag imorgon och det blir en lång dag. Köra bil härifrån vid ca 7.pm och sen sätta och på en färja som tar 7 timmar.. Så vi kommer åka/sova på färjan. Sen vid 4.am så kommer vi fram till Kreta och då blir det 1 timmes bilkörning innan vi är framme vid våran destination. =(
Aja, det blir nog bra :P Men nu ska jag sova iaf!
Mer information kommer nästa gång jag har internet.
P.S. Jag sitter utomhus och skriver gför det är för varmt inne. Skönt väder ~ <3

8 dagar kvar

!!!!!!!
Tjena som fan! Var oerhört längesen som jag uppdaterade något på denna blogg. Men nu måste det bli ändring på det!
Tanken är ju den att om 8 dagar, dvs 12 Maj (en lördag) så reser jag till Grekland för att se till så att den utrotningshotade Logerhead Turtle inte blir utrotad! Jag ska då alltså resa iväg som volontär. Jag kommer bo på Kretas stränder i en stad som heter Rethymno. Där ska jag vistas i tält de närmaste 6 månaderna! (Shiiieet)
Så på denna blogg kommer jag uppdatera vad jag har för mig, vilka jag träffar och var jag lär mig =)
Det kommer bli en liten bloggning om hur det är att leva och bo på Kretas stränder, under bar himmel <3